Δευτέρα, 29 Δεκεμβρίου 2014

9 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για τον πόνο

του Joseph Brence, PT, DPT, FAAOMPT, COMT, DAC
από τον ιστότοπο Move Forward 


1. Ο πόνος ξεκινά από τον εγκέφαλο. Παλαιότερα θεωρούσαμε ότι ο πόνος προέρχεται μέσα στους ιστούς του σώματός μας. Τώρα πλέον ξέρουμε ότι ο πόνος δεν υφίσταται έως ότου ο εγκέφαλος αποφασίσει να τον παρουσιάσει. Ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί ένα εικονικό "οδικό χάρτη" για να κατευθύνει την παραγωγή του πόνου στους ιστούς, που θεωρεί ότι ενδέχεται να βρίσκονται σε κίνδυνο. Αυτή η διαδικασία λειτουργεί ως μέσο επικοινωνίας μεταξύ του εγκεφάλου και των ιστών του σώματος και χρησιμεύει ως άμυνα έναντι πιθανού τραυματισμού ή ασθένειας.

2. Ο βαθμός της βλάβης δεν είναι πάντοτε ανάλογος με τον βαθμό του πόνου. Η έρευνα έχει δείξει ότι αισθανόμαστε τον πόνο με διαφορετικούς τρόπους. Ενώ μερικοί από εμάς βιώνουν σοβαρούς τραυματισμούς με μικρής έντασης πόνο, άλλοι βιώνουν μικροτραυματισμούς με πολύ πόνο (σκεφτείτε ένα κόψιμο από χαρτί).

3. Παρά τα όσα η διαγνωστική απεικόνιση (μαγνητικές τομογραφίες, ακτινογραφίες, αξονική τομογραφία) μας δείχνει, το εύρημα μπορεί να μην είναι η αιτία του πόνου σας. Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε άτομα ηλικίας 60 ετών και άνω, οι οποίοι δεν είχαν συμπτώματα οσφυαλγίας, διαπιστώθηκε ότι το 36% είχε μια κήλη δίσκου, το 21% είχε σπονδυλική στένωση και οι περισσότεροι από το 90% είχαν έναν εκφυλισμένο δίσκο, κατά τη διαγνωστική απεικόνιση.

4. Ψυχολογικοί παράγοντες, όπως η κατάθλιψη και το άγχος, μπορούν να κάνουν τον πόνο σας εντονότερο. Ο πόνος μπορεί να επηρεαστεί από πολλούς διαφορετικούς παράγοντες, όπως οι ψυχολογικές συνθήκες. Μια πρόσφατη μελέτη στο περιοδικό Journal of Pain έδειξε ότι ψυχολογικές μεταβλητές που υπήρχαν πριν από μια ολική αρθροπλαστική γόνατος, σχετίζονται με τον μακροχρόνιο πόνο, μετά την εγχείρηση,
του ασθενούς.

5. Το κοινωνικό περιβάλλον μπορεί να επηρεάσει την αντίληψη του πόνου. Πολλοί ασθενείς αναφέρουν αύξηση της έντασης του πόνου τους όταν βρίσκονται στη δουλειά ή σε μια αγχώδη κατάσταση. Μηνύματα πόνου μπορεί να παραχθούν όταν ένα άτομο είναι σε ένα περιβάλλον ή κατάσταση που ο εγκέφαλος την ερμηνεύει ως μη ασφαλή. Είναι μια βασική μορφή αυτο-προστασίας.

6. Η κατανόηση του πόνου μέσω της εκπαίδευσης, μπορεί να μειώσει την ανάγκη σας για τη φροντίδα του. Μια μεγάλη μελέτη που έγινε σε στρατιωτικό προσωπικό, απέδειξε πως όσοι είχαν ακολουθήσει 45λεπτη εκπαιδευτική συνεδρία για την αντιμετώπιση του πόνου, ζήτησαν φροντίδα για την οσφυαλγία τους λιγότερο από ότι οι ομόλογοί τους.

7. Ο εγκέφαλός μας μπορεί να παρασυρθεί ώστε να αναπτύξει πόνο στην περιοχή προθέσεων. Μελέτες έχουν δείξει ότι ο εγκέφαλος μας μπορεί να παρασυρθεί ώστε να αναπτύξει μια "αναφερόμενη" αίσθηση σε ένα άκρο που έχει ακρωτηριαστεί, προκαλώντας έτσι μια αίσθηση του πόνου, που φαίνεται να προέρχεται από την πρόθεση, είτε από το "φάντασμα" του άκρου. Η αίσθηση δημιουργείται από την αντίληψη του εγκεφάλου, ότι το σώμα είναι όπως από τη γέννησή του (ολόκληρο και πλήρες) και όχι όπως είναι σήμερα (μετά τον ακρωτηριασμό).

8. Η δυνατότητα της αναγνώρισης της αριστερής και της δεξιάς πλευράς μπορεί να μεταβάλει την αίσθηση του πόνου. Υπάρχουν δίκτυα εντός του εγκεφάλου που βοηθούν στον προσδιορισμό της αριστερής και της δεξιάς πλευράς και μπορεί να επηρεάσουν την αίσθηση του πόνου. Εάν έχετε ήδη βιώσει τον πόνο, θα έχετε παρατηρήσει οτι η αίσθηση της κατεύθυνσης είναι διαταραγμένη και αυτό μπορεί να οφείλεται στο "οδικό χάρτη" εντός του εγκεφάλου, που ακολουθεί λεπτομερώς μια διαδρομή για κάθε μέρος του σώματος και μπορεί να είναι διαταραγμένη.  

(Ο όρος που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε ένα μέρος του εικονικού χάρτη πορείας του εγκεφάλου δεν είναι σαφής. Φανταστείτε να χυθεί μελάνι στην επιφάνεια ενός οδικού χάρτη και στη συνέχεια προσπαθήστε να χρησιμοποιήσει το χάρτη για να φτάσετε στον προορισμό σας.)

9. Δεν υπάρχει τρόπος να γνωρίζουμε αν έχετε υψηλή ανοχή στον πόνο ή όχι. Εχει επιστημονικά προσδιοριστεί ότι δεν αισθανομαστε όλοι μας τον πόνο κατά τον ίδιο τρόπο. Ενώ μερικοί άνθρωποι ισχυρίζονται ότι έχουν "υψηλή ανοχή" στον πόνο, δεν υπάρχει ακριβής τρόπος για τη μέτρηση ή την  σύγκριση της ανοχής του πόνου μεταξύ των ατόμων. Ενώ υπάρχουν συσκευές που μπορούν να μετρήσουν πόση δύναμη πρέπει να ασκηθεί πριν αισθανθούμε πόνο, δεν μπορεί να προσδιοριστεί τι είναι η αίσθηση του πόνου.




πηγή: http://www.moveforwardpt.com/resources/detail.aspx?cid=95fbe874-be35-47dc-81c5-36395b2dfa5b#.VJ7aO_9A3