Κυριακή, 13 Οκτωβρίου 2019

Η χρήση πάγου σε τραυματισμούς μπορεί να προκαλέσει περισσότερη ζημιά




από την The Sydney Morning Herald
του
 13 Οκτωβρίου 2019

Εάν έχετε πάθει ένα διάστρεμμα της ποδοκνημικής, ξέρετε τι θα ακολουθήσει: απώλεια της κινητικότητας, έντονος πόνος και στη συνέχεια πάγος ή αν δεν έχουμε πρόχειρο, μια μεγάλη σακούλα από κατεψυγμένο αρακά.

Η παγοθεραπεία, συν μια ελαστική επιστραγαλίδα, η ξεκούραση και η τοποθέτηση του ποδιού σας σε μια στοίβα μαξιλαριών, είναι η συνήθης αντιμετώπιση στις θλάσεις, στα διαστρέμματα και στους μώλωπες, συνιστούνται από φυσικοθεραπευτές και γιατρούς και χρησιμοποιούνται από τους αθλητές του Σαββατοκύριακου, αλλά και τους ελίτ αθλητές.



Πάγο για τραυματισμό στον αστράγαλο; Αφήστε τον στην κατάψυξη, λέει ο Dr Joshua Zadro

Αυτή ή αντιμετώπιση έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των ερευνητών των τραυματισμών. Έχει γίνει γνωστό εδώ και πολύ καιρό ότι δεν υπάρχει σχεδόν καμία ένδειξη ότι ο πάγος σας βοηθά να βελτιωθείτε γρηγορότερα. Κάποιοι υποψιάζονται τώρα, ότι ένα ψυχρό επίθεμα μπορεί να επιβραδύνει στην πραγματικότητα τους φυσικούς μηχανισμούς επούλωσης του σώματος και να καθυστερήσει την ανάρρωση. Επίσης, η συμπίεση και η ανύψωση σε τραυματισμούς της ποδοκνημικής, σχεδόν δεν έχουν ποτέ δοκιμαστεί, σε επίπεδο έρευνας, για να δούμε αν βοηθούν.

"Το εξήγησα αυτό σε συναδέλφους και φίλους και δεν με πιστεύουν", λέει ο Dr Joshua Zadro, αθλητικός φυσικοθεραπευτής και ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Sydney.
"Θεωρητικά, έχει νόημα. Η περιοχή είναι ζεστή και πρησμένη. Αλλά οι ερευνητές μετά από πολλές δοκιμές, δεν έχουν βρεί κάποια διαφορά."

Τα αποδεικτικά στοιχεία για τον πάγο: λιώνουν κι αυτά;

 
Η πρακτική: ξεκούραση, πάγος, συμπίεση και ανύψωση (
Rest, Ice, Compression and Elevation – RICE) υπήρξε το πρότυπο για την αντιμετώπιση τραυματισμών μαλακών μορίων όπως μώλωπες, διαστρέματα και τενοντίτιδες για περισσότερα από 40 χρόνια. Η εφαρμογή αυτή με σκοπό να μειωθεί η φλεγμονή γύρω από την άρθρωση, θεωρείται πλέον ως ο εχθρός της ανάκαμψης.

Θεωρητικά ο πάγος προκαλεί αγγειοσυστολή στα αγγεία γύρω από την άρθρωση και να επιβραδύνει τη ροή του αίματος στο σημείο της βλάβης, ενώ η συμπίεση και η ανύψωση ωθούν τα υγρά μακριά από την άρθρωση. Είναι μια τυποποιημένη θεωρία, αλλά όταν τέθηκε σε δοκιμασία από επιστήμονες, επανειλημμένα διαπιστώθηκε ότι δεν βοηθούσε τους ανθρώπους να γίνουν καλύτερα γρηγορότερα.

Από το 1989, οι μελέτες δείχνουν ότι η συμπίεση και ο πάγος δεν βελτίωσαν την ανάκαμψη. Σε μια ανασκόπηση του 2012 σχετικά με όλες τις μελέτες που έγιναν για το RICE, διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχαν αρκετά αποδεικτικά στοιχεία ότι λειτούργησε.

Ο Αμερικανός αθλητίατρος Dr Gabe Mirkin είναι ο άνθρωπος που έφερε το RICE το 1978. Το 2015 όμως, παραδέχτηκε δημοσίως ότι τα νέα στοιχεία έδειξαν ότι δεν λειτουργεί. "Ο πάγος και η ψυχροθεραπεία γενικότερα είναι 'φάρμακα' που βοηθούν στην αντιμετώπιση του πόνου, αλλά καθυστερούν την επούλωση", δήλωσε στην Αυστραλία αυτή την εβδομάδα. 

Η Αυστραλιανή Ένωση Φυσικοθεραπευτών (ΑΡΑ) συμφωνεί. "Δεν υπάρχει πραγματικά καμία απόδειξη ότι η τοποθέτηση πάγου σε κάτι θα κάνει κάτι σημαντικό για την επούλωση, αυτό είναι σίγουρο", λέει ο εκπρόσωπος της Dr Christian Barton. 
"Η φλεγμονή είναι πιθανότατα o λόγος που δεν θέλουμε να διακινδυνεύσουμε."

Η φλεγμονή και η φυσική διαδικασία επούλωσης του σώματος

Όταν παθαίνετε ένα διάστρεμα, το σώμα παράγει ανοσοκύτταρα στην τραυματισμένη περιοχή. Αυτή η παραγωγή προκαλεί κάποια διόγκωση και φλεγμονή γύρω από την άρθρωση. Το RICE προσπαθεί να ελαχιστοποιήσει τη φλεγμονή. Ωστόσο, μερικοί επιστήμονες υποψιάζονται ότι η φλεγμονή μπορεί να αποτελεί βασικό μέρος της αυτο-θεραπείας του προβλήματος.

"Η θεωρία αυτή τη στιγμή είναι ότι χρειάζεστε κάποια κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος εκεί για να προχωρήσει η διαδικασία της επούλωσης. Μήπως περιορίζονται υπερβολικά αν χρησιμοποιείται πάγος; "ρωτά ο Dr Rachael Murray, ερευνητής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Queensland και ο πρώην πρόεδρος της Australasian Wound and Tissue Repair Society.
 

Παλαιότερα υποθέταμε ότι τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος ήταν εκεί για να μειώσουν τα επικίνδυνα αποτελέσματα του τραυματισμού. Αλλά οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει ότι παίζουν ρόλο και στην καθοδήγηση της διαδικασίας επούλωσης: τα νέα κύτταρα εδώ, προϋποθέτουν και νέα αιμάτωση.
"Είναι σαν τους αγωγούς της διαδικασίας επούλωσης", συμπληρώνει ο Dr Murray.

Υποψιαζόμαστε, ότι μειώνοντας την είσοδό τους στην περιοχή της άρθρωσης, ίσως να επιβραδύνεται αυτή τη διαδικασία επούλωσης. Ωστόσο, αυτή η θεωρία δεν έχει δοκιμαστεί ακόμα. Θα μπορούσε να καταλήξει όπως το
RICE - σαν μια τυποποιημένη θεωρία, αλλά τίποτα περισσότερο.

Έτσι, εάν το RICE δεν υποστηρίζεται από αποδεικτικά στοιχεία, τι πρέπει να κάνουμε με ένα διάστρεμμα στον αστράγαλο;

Ασκηση.

Μια αναθεώρηση του 2016 από τα υπάρχοντα στοιχεία, από Ιρλανδούς επιστήμονες στο κορυφαίο British Journal of Sports Medicine, δίνει ότι ένα στοχοθετημένο πρόγραμμα για την ενίσχυση της ποδοκνημικής ήταν το μόνο πράγμα που επιταχύνει την επούλωση και μειώνει τον κίνδυνο επανατραυματισμού.

Ο Dr Zadro συνιστά ένα απλό πρόγραμμα κινησιοθεραπείας για διαστρέμματα, που μπορεί να πραγματοποιηθεί στο σπίτι:

  •     Περπάτημα το συντομότερο δυνατό
  •     Κινήσεις με τα δάχτυλα των ποδιών σας για σχηματισμό των γραμμάτων του αλφαβήτου στο πάτωμα
  •     Μονοποδικές ασκήσεις ισορροπίας
  •     Μονοποδική στήριξη στα δάχτυλα του τραυματισμένου ποδιού




πηγή: https://www.smh.com.au/national/putting-ice-on-injuries-could-be-doing-more-damage-than-good-20191011-p52zw0.html