Κυριακή, 7 Φεβρουαρίου 2016

Κατανόηση της διαδρομής για την πλήρη ανάκαμψη

από τον ιστότοπο: HeadStrong

του Roderick

Μέχρι στιγμής, η πιο συνηθισμένη ερώτηση που έχω δεχθεί κατά την διάρκεια της αποκατάστασης από οποιοδήποτε μεγάλο τραυματισμό ή χειρουργική επέμβαση είναι:

Πόσο καιρό θα διαρκέσει;
 
Είναι ένα μεγάλο ερώτημα στην πραγματικότητα. 
Έχω ερωτηθεί τόσες πολλές φορές, που ποφάσισα να σχεδιάσω αυτόν τον πίνακα. Δεν μπορούσα τότε να αντιληφθώ, πόσο χρήσιμος θα μου ήταν! 

Αυτός ο πίνακας δείχνει ουσιαστικά τη λειτουργική αποκατάσταση με την πάροδο του χρόνου, μετά από ένα σοβαρό τραυματισμό, μια χειρουργική επέμβαση ή κάποια σοβαρή ασθένεια. Είναι εντυπωσιακά κοινός για πολλές παθήσεις (αρθροπλαστική γόνατος, πεταλεκτομή στην Ο.Μ.Σ.Σ., παρατεταμένη νοσηλεία κλπ κλπ). 
Αντιστοιχεί επίσης και σε άλλες παραμέτρους που έχουν σχέση με το πρόβλημα, όπως οι λειτουργικές δοκιμασίες, τα επίπεδα του πόνου, και η μυϊκή δύναμη. 
Αν αντιμετωπίζετε ένα σημαντικό ιατρικό πρόβλημα, αυτό το μικρό γράφημα μπορεί να βοηθήσει.  

Το ξεκίνησα πριν από ένα χρόνο περίπου και μέχρι σήμερα έχει υποστεί κάποιες αναθεωρήσεις.


Ο συνάδελφος  Adam Meakins  πήρε τον κακοφιαγμένο πίνακά μου και τον μετέτρεψε σε κάτι ομορφότερο: 

 


Σημαντική ενημέρωση
Υπάρχει σημαντική μεταβλητότητα εδώ, ανάλογα με πολλούς παράγοντες. Λάβετε υπόψη ότι στο γράφημα αυτό αποδίδεται μια γενική γραμμή τάσης και υπάρχουν σίγουρα στοιχεία που πρέπει να συζητήθουν ξεχωριστά με τον κάθε ασθενή.


Μπορώ όμως, να το χρησιμοποιήσω για να βοηθήσω τους ασθενείς να κατανοήσουν τα "πάνω" και τα "κάτω" της αποκατάστασής τους. 


Για παράδειγμα, δεν είναι ασυνήθιστο για ένα άτομο δύο μήνες από μια αρθροπλαστική γόνατος να εξακολουθεί να είναι απογοητευμένο, που δεν μπορεί να πραγματοποιήσει ορισμένες καθημερινές δραστηριότητες. Όπως και να το κάνουμε, δύο μήνες είναι ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. 
Ενώ αυτό είναι αλήθεια, ο παραπάνω πίνακας επισημαίνει ότι συχνά χρειάζονται 6-12 μήνες για να φτάσουμε στο 80-90% των δυνατοτήτων μας, μετά από διαδικασία τόσο σημαντική, που είναι η αντικατάσταση της άρθρωσης. Μερικές φορές, ο ασθενής μπορεί να δυσανασχετεί γι αυτό, αλλά το καταλαβαίνει.

Σωστά μαντέψατε: Αυτό το είδος των πληροφοριών δεν υπάρχει σε πολλά προεγχειρητικά φυλλάδια.
 

Υπάρχουν αρκετοί λόγοι που κάνουν αυτόν τον πίνακα χρήσιμο:
  •     Δείχνει ότι η πλήρης αποκατάσταση συχνά χρειάζεται χρόνο, λόγω των πολλών παραγόντων που χρειάζονται βελτίωση
  •     Δείχνει το είδος της δραστηριότητας που θα πρέπει να περιμένουν να έχουν οι ασθενείς στα διάφορα στάδια της ανάκαμψης τους
  •     Τονίζει τη σταδιακή αύξηση της δράσης που απαιτείται από τον ασθενή
  •     Τονίζει τη σταδιακή μείωση στο ρόλο των ιατρών, θεραπευτών, κλπ
Ουσιαστικά είναι μια υπενθύμιση για ορισμένους ασθενείς που, παρά την απογοήτευση τους, τους δείχνει ότι εχούν κάνει πραγματικά πολύ καλή πρόοδο. Είναι επίσης ένας φάρος ελπίδας για τους ασθενείς που μπορούν να αγωνίζονται. 
Αυτό είναι σημαντικό, γιατί η συνολική διαδικασία δεν κυλά πάντα ομαλά. 
Είναι η δουλειά μου ως θεραπευτή να κρατήσει την πορεία του πλοίου προς τη σωστή κατεύθυνση, ανεξάρτητα από το πόσο εύκολο είναι αυτό. Και αυτό μπορεί να γίνει.

Έτσι, ποια μέτρα μπορούν να σας βοηθήσουν για να μείνετε στην σωστή διαδρομή;
 

Εδώ είναι τα 5 πράγματα που μπορείτε να κάνετε είτε για να μείνετε στο σωστό δρόμο ή για να διορθώσετε την πορεία σας αν είστε μείνει πίσω:

  •     Έχετε πάντα στο μυαλό σας τα τρία P της αποκατάστασης (Patient, Persistent, Positive): να είστε υπομονετικός, επίμονος, και με θετική σκέψη.
  •     Ξεκινήστε την οικοδόμηση υγιεινών συνηθειών: Μην πυροβολείτε το φεγγάρι, θέτοντας ως στόχο να χάσετε 50 κιλά. Καλύτερα ξεκινήστε την κατανάλωση περισσότερων λαχανικών.
  •     Μάθετε πώς να επικοινωνείτε αποτελεσματικά με τον γιατρό ή τον φυσικοθεραπευτή σας.
  •     Μην αγοράζετε ψευτικες ελπίδες. Αποφεύγετε αυτούς που σας ωθούν σε γρήγορες λύσεις.
  •     Ζήστε τη ζωή σας. Η οικογένειά σας και ο κοινωνικός σας περίγυρος παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάκαμψή σας. Διατηρήστε αυτές τις σχέσεις.

Αυτός ο μικρός πίνακας έχει βοηθήσει στην βελτίωση της νοοτροπίας και των αποτελεσμάτων πολλούς ασθενείς μου. Μη διστάσετε να τον χρησιμοποιήσετε.





πηγή: http://www.headstrongcoach.com/path-to-recovery/

Η ακράτεια δεν αντιμετωπίζεται, θεραπεύεται.


από τον ιστότοπο GetPT1st 

Η ακράτεια, όπως και η οποιαδήποτε ακούσια απώλεια ούρων, είναι ένα από εκείνα τα πράγματα που κανείς δεν θέλει να τα συζητήσει. Αλλά σύμφωνα με την Εθνική Ομοσπονδία για την Ακράτεια των Η.Π.Α., η ακράτεια είναι κάτι που επηρεάζει πάνω από 25 εκατομμύρια Αμερικανούς. Γιατί λοιπόν να μην μιλάμε περισσότερο για κάτι που επηρεάζει τόσους πολλούς ανθρώπους;


Αν νομίζετε ότι αυτό είναι μόνο ένα πρόβλημα που αφορά τις γυναίκες μετά την εγκυμοσύνη, ας το ξανασκεφτείτε. 
Η ακράτεια παρατηρείται τόσο σε γυναίκες όσο και σε άνδρες, καθώς και σε ένα μεγάλο εύρος ηλικιών. Τα στατιστικά στοιχεία ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό, γιατί πολλοί άνθρωποι που έχουν ακράτεια, δεν το αναφέρουν στο γιατρό τους. 

Μια μελέτη αναφέρει ότι το 65% των γυναικών και το 30% των ανδρών, που κάθεται σε αίθουσα αναμονής ιατρείου, έχουν συμπτώματα ακράτειας. Άλλη μελέτη σε ελίτ αθλήτριες και χορεύτριες διαπίστωσε ότι σε ποσοστό 45-52% ανέφεραν συμπτώματα ακράτειας.
Γιατί υπάρχει μειωμένη αναφορά σε θέματα του ουροποιητικού; 

Ένας λόγος είναι ότι είναι κάτι ενοχλητικό. Πολλοί άνθρωποι δεν αναφέρουν ότι έχουν ακράτεια και πολλοί πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης δεν μπαίνουν στον κόπο να ρωτήσουν.  
Δεν είναι πολλοί από εμάς που θα ήθελαν να παραδεχτούν ότι έχουν διαρροή ούρων... 

Μήπως τα πράγματα να ήταν διαφορετικά αν υπήρχε μια αγωγή που θα μπορούσε να βοηθήσει, στην αντιμετώπιση της ακράτειας, χωρίς φάρμακα ή χειρουργική επέμβαση;
Δυστυχώς, πολλοί άνθρωποι (συμπεριλαμβάνονται και γιατροί) δεν γνωρίζουν ότι υπάρχουν φυσικοθεραπευτές που ειδικεύονται στη θεραπεία της ακράτειας.  

Τώρα που ξέρετε ότι υπάρχει βοήθεια, ίσως να είναι ευκολότερο να την ζητήσετε!

Κατανοώντας τον τύπο της ακράτειας που σας παρουσιάζεται, έχετε περισσότερες πιθανότητες να ακολουθήσετε τη σωστή θεραπεία.



  • Έχετε μια ξαφνική παρόρμηση και πρέπει να τρέξετε στην τουαλέτα; Μπορεί να έχετε επιτακτική ούρηση.
  • Μήπως έχετε φθάσει σχεδόν στην τουαλέτα, αλλά δεν προλαβαίνετε να αφαιρεσετε τα ρούχα σας, πριν ξεκινήσει η ουροδόχος κύστη σας να αδειάζει; ή μπορεί να έχετε μια ξαφνική παρόρμηση, αλλά δεν προλαβαίνετε να φτάσετε στην τουαλέτα; Μπορεί να έχετε επιτακτική ακράτεια.
  • Έχετε διαρροή ούρων (ελάχιστη) όταν γελάτε; ή βήχετε; ή φτερνίζεστε; ή σηκώνεστε; Εάν η απάντηση σε οποιαδήποτε από αυτές τις ερωτήσεις είναι ναι, μπορεί να έχετε ακράτεια στρες.
  • Βρίσκετε τον εαυτό σας προγραμματίζει την ημέρα γύρω από τουαλέτες; Μήπως χρειάζεται να ουρείτε πάνω από 1 φορά κάθε 2 ώρες; Μπορεί να έχετε επιτακτική ούρηση.

Είναι πιθανόν κάποιος να έχει ένα ή περισσότερα από τα παραπάνω προβλήματα. 

Υπάρχουν επίσης πολλές διαφορετικές αιτίες για τις οποίες κάποιος θα πρέπει να αντιμετωπίζει προβλήματα της ουροδόχου κύστης. Λόγω τοκετού, χειρουργικής επέμβασης, μυϊκής αδυναμίας, έλλειψης συντονισμού, θεμάτων διατροφής, κάποιας λοίμωξης κλπ. 

Αν ακράτεια σας ξεκίνησε ξαφνικά, είναι σημαντικό να το συζητήσετε με το γιατρό σας, έτσι ώστε να μπορεί να αποκλείσει την ύπαρξη κάποιου λοιμογόνου παράγοντα. 
Ωστόσο, αν το πρόβλημα είναι χρόνιο, είναι απίθανο να οφείλεται σε λοίμωξη. 
Σε αυτή την περίπτωση μπορείτε να είστε βέβαιοι ότι η φυσικοθεραπεία είναι ένα εξαιρετικό μέρος για να αρχίσετε να ψάχνετε για απαντήσεις.


Ένας εκπαιδευμένος σε προβλήματα πυελικού εδάφους φυσικοθεραπευτής μπορεί να εκτιμήσει τα συμπτώματά σας, τις συνήθειες της κύστης σας, την δυναμική του πυελικού δαπέδου και τον συντονισμό σας. 
Με όλες αυτές τις πληροφορίες, θα είναι σε θέση να συνεργαστεί μαζί σας για να βρείτε μια απάντηση στα προβλήματα της ακράτειας σας, χωρίς φάρμακα ή χειρουργική επέμβαση!


 Αναφορές:
Continence Foundation of Australia- Key Statistics  http://www.nafc.org/home.
http://www.continence.org.au/pages/key-statistics.html. Updated 2015.  
Accessed October 24, 2015.
Thyssen, H. H., Clevin, L., Olesen, S., & Lose, G. (2002). Urinary incontinence in elite female athletes and dancers. International Urogynecology Journal, 13(1), 15-17.
Poświata, A., Socha, T., & Opara, J. (2014). Prevalence of Stress Urinary Incontinence in Elite Female Endurance Athletes. Journal of human kinetics, 44(1), 91-96.
 
πηγή:  http://getpt1st.com/2015/12/21/physical-therapy-incontinence/#prettyPhoto